Mourik is een heel divers bedrijf. Dat blijkt uit de brede waaier aan activiteiten waarin het tot een gevestigde naam uitgroeide, maar evengoed in zijn rol als werkgever voor mensen met een heel uiteenlopende achtergrond. Mourik toont zich daarbij als een onderneming die groeit vanuit de authenticiteit van haar medewerkers. Het is een bedrijf met een open communicatie, dat actief oplossingen zoekt – zowel voor zijn klanten als voor wie er werkt. “We houden ervan dingen in beweging te zetten.”
Hier ziet je omgeving je potentieel. Dat is superbelangrijk
Mourik is gevestigd in Antwerpen en heeft een breed vakgebied: bouw (van industriebouw, renovatie en installatie van HVAC, inclusief technieken en onderhoud, tot asbestverwijdering en betononderhoud), milieutechniek (waaronder bodemsanering, waterzuivering en afvalbeheer) en industrie (industriële reiniging, inclusief catalyst handling). Het bedrijf maakt deel uit van het Nederlandse Joh. Mourik & C° Holding BV, een 100% familiebedrijf met wereldwijd ruim tweeduizend medewerkers. Sam Van Bouwel staat aan het hoofd van de technische dienst van de milieutak. Sinds januari stuurt hij zes techniekers aan die vooral bij grote industriebedrijven mobiele waterzuiveringsinstallaties bouwen en onderhouden. “Ik studeerde biochemie, maar via enkele gesprekken over mijn ervaring en interesses kwam ik toch op deze stoel terecht”, zegt hij.
Lien Van Colen vond bij Mourik dan weer de perfecte combinatie tussen communicatie en activiteiten die aan de industrie gerelateerd zijn. Al een kleine twee jaar versterkt ze Mouriks communicatieteam, waar ze meewerkt aan de interne en externe communicatie. Ze behandelt er verschillende onderwerpen, zoals bijvoorbeeld de samenwerking met externe partners. “Dat zijn boeiende thema’s. Zo biedt Mourik jongeren met een beperking een studentenjob aan, of geven we een kans aan mensen met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt.”
Samenhorigheid als sterkte
Naast diversiteit zet Mourik ook sterk in op verbinding. “Dat was het thema van een van de veiligheidsdagen van de preventiedienst”, zegt Lien. “Daar gingen we in kleine groepjes met het onderwerp aan de slag.” Sam vult aan: “Wij werken aan meer 1-op-1-gesprekken en regelmatige overlegmomenten met techniekers. Een hechtere groep die meer communiceert – en elkaar niet alleen belt bij problemen – is het doel. Daarnaast is het ook gewoon leuk om eens bij te praten. Zo leer je elkaar beter kennen.”
Het voorbeeld toont aan hoe Mourik de communicatie tussen medewerkers bevordert, maar ook zelf een makkelijk aanspreekbare werkgever is. “We zeggen wat we doen, en we doen wat we zeggen”, klinkt het bij Kathleen Hofkens, sinds anderhalf jaar hr-manager bij Mourik. “Oplossingen vinden, daar is het ons om te doen: zowel voor onze klanten als voor onze medewerkers.”
“Twee collega’s organiseerden al twee keer het Mourik Fest, waarvoor alle driehonderd medewerkers telkens een uitnodiging krijgen”, gaat Lien verder. “We komen dan samen voor een hapje en een drankje, en er is een DJ, foodtrucks en entertainment. Zo’n feestjes versterken onze samenhorigheid nog meer. De deuren staan hier ook echt voor iedereen open, en dat is fijn.” Sam springt bij: “Iedereen zegt goeiendag bij het binnenkomen of zwaait. Eigenlijk net als op de camping.
Wie wil weten hoe je kan doorgroeien bij Mourik, moet zeker eens kijken naar het traject van Bart Suykerbuyk. Twaalf jaar geleden startte hij bij het bedrijf als pas afgestudeerde industrieel ingenieur in de rol van werfleider, en intussen is hij medeverantwoordelijke voor de bouwafdeling. “In functioneringsgesprekken, maar ook dagelijks, bespreek je waar je goed in bent en waar je nog in kan groeien”, vertelt hij. “Zo volgde ik bijvoorbeeld leiderschapsprogramma’s of een cursus rond pitchen. Je leidinggevende is veelal je mentor. Dat zorgt er mee voor dat veel afgestudeerden na een tijdje doorstromen tot een expert- of een aansturende rol.”
Mourik maakt voor zijn medewerkers een boeiend carrièrepad mogelijk. “Voor arbeiders zijn er al lang heel mooie opleidingen voorzien”, zegt Kathleen. “Die zijn noodzakelijk voor een veilige werkomgeving, maar Ywan uit de video bewijst dat er los daarvan voor onze technische mensen enorm veel doorgroeimogelijkheden zijn. Bedienden kunnen inderdaad rekenen op een mentor die hen helpt zich te ontplooien, maar het opleidingsaanbod daarnaast groeit ook.”
In haar functie als hr-manager houdt Kathleen ervan dingen in beweging te zetten – ook rond de ontwikkelingskansen van haar collega’s. “60 procent van onze bedienden heeft zich al ingeschreven op het opleidingsplatform Goodhabitz. Er was een grote vraag naar dat soort aanvulling, een extra laag bovenop andere leerstromen, waarmee bedienden snel en flexibel een opleiding kunnen volgen rond feedback geven, inclusief communiceren of Office 365, bijvoorbeeld.”
Dit jaar blaast Mourik vijftig kaarsjes uit, en dus beweegt er iets binnen de organisatie. Lien: “In februari kreeg elke medewerker een mooie attentie, en in september is er een gezinsdag vol activiteiten waarbij enkele bekende artiesten komen optreden. Maar de sfeer zit eigenlijk altijd goed. Ik kan hier echt mezelf zijn en hoef bijvoorbeeld geen twee keer na te denken voor ik iets zeg.” Sam voelt hetzelfde. “Ik kom graag onder de mensen, dus ik vind het waardevol dat we in zo’n groot bedrijf toch familiaal met elkaar omgaan. De teambuildings sluiten daarop aan – ik kijk er al naar uit.”